Επιλογές

Ημερολόγιο Δράσεων

Μάρτιος 2008
Κ Δ Τ Τ Π Π Σ
24 25 26 27 28 29 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5

Σύνδεση

Καλώς ήρθατε Επισκέπτης.






Ξεχάσατε τον κωδικό σας;
Δεν έχετε λογαριασμό; Εγγραφή
Χάσατε το mail ενεργοποίησης?
Eπιμένει στα περιβαλλοντικά εμ-φράγματα ο Σουφλιάς  E-mail
07.03.08

fragma

Αψηφώντας τη διεθνή πρακτική, παρουσίασε πρόγραμμα δημιουργίας 20 μεγάλων και 250 μικρών φραγμάτων 

Eπιμένει στα περιβαλλοντικά εμ-φράγματα ο Σουφλιάς

Οικολογικά επιζήμια αλλά και οικονομικά ασύμφορα χαρακτηρίζονται εδώ και χρόνια από τους ειδικούς τα μεγάλα φράγματα, γι' αυτό και σταδιακά εγκαταλείπονται από τις αναπτυγμένες χώρες. Σήμερα, Κίνα, Τουρκία, Ινδίες και Βραζιλία υλοποιούν το 67% των 1.500 υπό κατασκευή μεγάλων φραγμάτων στον κόσμο, επιμένοντας σε μια επιλογή που ξεκίνησε στη δεκαετία του '50 και προκάλεσε τη μετακίνηση περίπου 80 εκατ. ατόμων. Στην Ευρώπη η πρώτη κίνηση του Θαπατέρο, όταν ανέλαβε την κυβέρνηση το Μάρτιο του 2004, ήταν να ακυρώσει το φαραωνικό έργο στον Εβρο, στην κεντρική Ισπανία.
Τα αρνητικά αυτά μηνύματα δεν εμπόδισαν τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ να παρουσιάσει πρόγραμμα για 20 μεγάλα φράγματα και 250 μικρότερα, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και της Μεσοχώρας, το 7ο που χωροθετείται στον Αχελώο. Οι αρχικοι iσχεδιασμοί προέβλεπαν ύψος 15 μέτρων, αλλά ήδη αυξήθηκε στα 150, που σημαίνει ότι θα κατακλυστούν περιοχές με ιδιαίτερη φυσική ομορφιά.

 

«Θα καταστρέψουν μια περιοχή για ένα έργο με διάρκεια ζωής μόλις 35 χρόνια», εξήγησε στην «Ε» ο Γιώργος Χόνδρος, εκπρόσωπος της μη κυβερνητικής οργάνωσης «Αχελώου ρους», που αγωνίζεται κατά της εκτροπής και έχει συγκεντρώσει στοιχεία για τα μεγάλα φράγματα. Στην κατηγορία αυτή υπάγονται έργα με ύψος τουλάχιστον 15 μέτρων, καθώς και αυτά που έχουν μικρότερο ύψος αλλά έχουν ωφέλιμο όγκο πάνω από 3 εκατ. κυβικά νερού.

Με βάση στοιχεία της Παγκόσμιας Επιτροπής Φραγμάτων (ICOLD), τα φράγματα, που ώς ένα βαθμό συνέβαλαν στην οικονομική ανάπτυξη περιοχών, θεωρείται ότι στις περισσότερες περιπτώσεις είχαν ιδιαίτερα αρνητικές επιπτώσεις στον άνθρωπο και το περιβάλλον. Η επιτροπή επισημαίνει ότι χρειάζεται να ενημερωθούν οι τοπικοί φορείς και να αναζητηθούν εναλλακτικές λύσεις.

Στις οικολογικές επιπτώσεις περιλαμβάνονται η απώλεια δασικών εκτάσεων και άγριας πανίδας, ενώ διαπιστώνεται ότι χάνονται ακόμα και είδη που ζουν στο νερό. «Οι προσπάθειες σωτηρίας της χλωρίδας και της πανίδας δεν έχουν επιφέρει αποτελέσματα, ενώ δεν απέδωσαν ούτε οι διόδοι που κατασκευάστηκαν για τη διευκόλυνση των μετακινήσεων των ψαριών», σημειώνει ο κ. Χόνδρος.

Στην περίπτωση του Αχελώου, που με μήκος 280 χλμ. είναι ο μακρύτερος ποταμός που βρίσκεται εντός των ελληνικών συνόρων, έχουμε ένα σπάνιο οικοσύστημα με περιοχές που είναι ενταγμένες στο δίκτυο NATURA. Οι παρεμβάσεις της ΔΕΗ με την κατασκευή φραγμάτων έχουν ξεκινήσει από το 1960. Οι επιπτώσεις είναι ήδη εμφανείς, αφού από το 160ό χιλιόμετρο και ώς τις εκβολές του ο Αχελώος έχει πάψει να είναι φυσικό ποτάμι. Πάνω από 30 χλμ. της κοίτης του είναι εγκιβωτισμένα, ενώ οι αυξομοιώσεις της στάθμης του νερού σε συνδυασμό με τις τεχνητές λίμνες έχουν επηρεάσει την παρόχθια βλάστηση. Γι' αυτούς τους λόγους το έργο εκτροπής έχει ακυρωθεί τέσσερις φορές από το ΣτΕ, ενώ εκκρεμούν και νέες προσφυγές.

Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 06/03/2008

σχετική αρθρογραφία

ΣΤΟΥΣ ΙΔΙΩΤΕΣ έργα ύδρευσης με συγχρηματοδότηση Εξαγγελίες για 270 νέα φράγματα http://www.enet.gr/online/online_text/c=112,id=51618984

«Φονικά όπλα τα φράγματα» http://www.ecocrete.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=2021&Itemid=82

Γκρεμίζουν τα φράγματα στην Αμερική. http://www.theodoriana.com/content/view/71/lang,el/

 
< Προηγ.   Επόμ. >

Έτσι ξεκίνησαν όλα...

Advertisement

Τελευταίοι σύνδεσμοι...

THE GREEN TEAM Bookmark Detail 
Σύλλογος Προστασίας και Περίθαλψης Άγριας Ζωής Bookmark Detail 
http://www.ert.gr/nature/ Bookmark Detail 
ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΛΑΜΙΑ Bookmark Detail 
της ελληνιδας Bookmark Detail 
CyberEddie's Greek Tech-Land Bookmark Detail 
Ρίξε μια ματιά... Bookmark Detail 
Hybrid Cars - Υβριδικά Αυτοκίνητα Bookmark Detail 
joomla templates by dezinedepot
© 2008 Oikologio
Το Joomla! είναι ελεύθερο λογισμικό με άδεια GNU/GPLe.
H ελληνική διανομή είναι μια προσφορά της onScreen